طراحی ویلا در شمال

طراحی ویلا مدرن یا کلاسیک در شمال

_

شرکت آژند استودیو با بهره گیری از مهندسین خلاق وتوانا در زمینه طراحی ساختمان، ویلاهای کلاسیک و مدرن در تمام نقاط کشور توانسته است برگ زرین در کارنامه کاری خود ثبت نماید. تجربه وتخصص بالای کارشناسان آژند استودیو در طراحی ویلا مدرن ،طراحی ویلا کلاسیک این امکان را به شما عزیزان می دهد که ویلا رویای خود را در شمال کشور طراحی واجرا نمایید.

شمال ایران از دیرین به دلیل آب و هوای معتدل و دلنشینی که داشته است یکی از بهترین مناطق برای ساخت ویلا و در نهایت گذراندن تعطیلات و آخر هفته ها بوده به طوری که در زمان قدیم پادشاهان مختلف برای خود استراحت گاه های مجللی میساختن و در این بین داشتن یک ویلای شخصی که با رعایت اصول و در نظر گرفتن شخصیت های فردی شما و خانواده تان طراحی و ساخته شود میتواند تجربه ای بی نظیر از زندگی را برایتان رقم بزند چرا که در طرحی اولیه پلان ویلا ، نحوه ی جاگیری فضاها نسبت به هم با هدف دسترسی آسان کاری به شدت مهم و اصولی است.

اولین قدم در طراحی ویلا در شمال چیست؟

_

اقلیم:

مهمترین ترین عامل تاثیر گذار قبل از شروع طراحی ویلا بررسی شرایط اقلیمی منطقه مورد نظر هست. ویژگی‌های معماری بومی استان‌های گیلان و مازندران، از طریق بررسی بافت مسکونی ۱۴ شهر این دو استان تعیین شده است. به‌طور کلی اقلیم مناطق معتدل و مرطوب شمال کشور به‌شرح زیر است.

  • معمولاً برای طراحی ویلا در شمال ساختمانها بر روی سکو یا فضاهای کنترل نشده‌ای که ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر بالا تر از سطح زمین قرار گرفته است ساخته می شود و برای اینکه تهویه هوای داخلی آن بهتر شود پنجره یا روزنه‌هایی بر روی دیوارها   فراهم می شود.
  • پنجرها در قابها بزرگ و چوبی با قابلیت باز شدن تمامی دهانه ها طراحی می شود.
  • سایبانها جزء بسیار مهمی از جدار خارجی ساختمان است که پنجره‌ها و در مواردی دیوارهای خارجی را در برابر باران و تابش آفتاب محافظت می‌کند.
  • بام ساختمانها شیب دار و اکثراً دارای شیبی تند است و بسته به‌نیاز و خصوصیات طرح ساختمان در یک یا چند طرف از دیوار جلو آمده و آنرا در برابر بارندگی محافظت می‌کند.
  • ایوان که در واقع فضایی نیمه بسته نیمه باز و سرپوشیده است در اکثر ماه‌های سال و حتی در زمان بارندگی برای انجام فعالیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جبهه اصلی نورگیری سمت جنوب است که اکثراتاق‌ها حیاط اصلی ساختمان نیز در سمت جنوب قرار می گیرد.
  • پلان خانه‌های سنتی کوچک، خطی یا «L» شکل است. اما پلان ساختمان‌های بزرگ‌تر ترکیبی از این دو الگو است یا الگوی «U» شکل نیز دارد.

کليات شرايط اقلمی شمال ایران:

  • رطوبت نسبتاً زياد در تمام فصول سال.
  • بارندگي زياد در تمام فصل ها خصوصاً در فصول پاييز وزمستان.
  • اختلاف كم درجه حرارت بين شب وروز به دليل وجود رشته کوه البرز و درياي خزر
  • پوشش وسيع نباتات

 

راهنمای طراحی اقلیمی:

برای طراحی فضاهای آزاد اقلیم معتدل و مرطوب  ، سه مورد زیر به‌عنوان اهداف عمده طراحی اقلیمی تعیین شده است.

  • جلوگیری از تاثیر بادهای سرد زمستانی
  • ایجاد سایه و جریان هوا در مواقع گرم
  • هدایت تابش نور خورشید به‌فضاهای آزاد در مواقع سرد

مهم‌ترین روش‌هایی كه در تعیین شكل كلی ساختمان‌های مسكونی در نقاط مختلف منطقه مورد مطالعه تاثیر دارد به‌ترتیب زیر است.

  • استفاده از پلان‌های کشیده با مقاطع باریک گسترش پلان در جهت محور شرقی غربی
  • پیش‌بینی فضاهای خارجی قابل استفاده برای فعالیت‌های مختلف: ایوان، راهرو و تراس

 

  • استفاده از جلو آمدگی بام، ایوان سرپوشیده، بالكن یا سایبان برای ایجاد سایه كامل بر سطح خارجی پنجره‌های شیشه‌ای، بازشوها و دیوارهای رو به‌آفتاب

روش‌های عمده دیگری که به‌فرم کالبدی و جزئیات ساختمان مربوط می‌شود و ۲ تا ۳ هدف عمده طراحی اقلیمی را تحقق می‌بخشند عبارت است از:

  • استقرار ساختمان‌های بهم پیوسته در بخش‌های میانی شیب‌های رو به‌جنوب
  • استفاده از بام‌های شیبدار
  • استفاده از عایق‌های حرارتی در دیوارها و بام
  • استفاده از انواع مختلف پرده و شبكه‌های متحرك (عایق) در پشت پنجره‌ها

مصالح مورد استفاده ویلا در شمال 

براساس موارد پیشنهاد شده در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران، در شهرهای بزرگ منطقه مورد مطالعه برای تامین حداقل مقاومت حرارتی جدارهای غیر نورگذر، نوع و ضخامت لایه عایق ضروی برای چند ساختار مناسب در این منطقه به‌شرح زیر است.

  • دیوار یکپارچه با بلوک سیمانی و نمای اندود ماسه سیمان: ۷ سانتی‌متر پلي‌استايرن منبسط شده
  • دیوار دوجداره متشکل از دیوار آجری و بلوک سیمانی: ۶ سانتی‌متر عایق پلي‌استايرن منبسط شده
  • دیوار دوجداره متشکل از دیوار آجری و بلوک سیمانی با لایه هوا: ۵ سانتی‌متر عایق پلي‌استايرن منبسط شده
  • بام شیبدار بتنی و پوشش آردواز: ۸٫۵ سانتی‌متر عایق پلی‌استایرن منبسط اکسترد شده یا ۱۴ سانتی‌متر عایق پلی‌استایرن  معمولی
  • کف در تماس با فضای کنترل نشده: ۴ سانتی‌متر عایق پلی‌مری

چوب:

به دليل حاصل خيزي منطقه و وجود كشتزارها و جنگل ها و دسترسي آسان به گياهان ،استفاده از مصالح نباتي مقرون به صرفه است. در اين كناره چوب، مصالح عمده جهت سازه و پوشش نهای نما مي باشد.چوب ها به دو دسته سخت و نرم تقسيم مي شوند .از چوب سخت به دليل مقاومت خوبش در مقابل رطوبت و موريانه در قسمت پي و زيرسازي ساختمان استفاده مي شود ، خرپا و ستونهاي نما از چوب نرم استفاده مي كنند.

نكته مهم در مورد كيفيت چوب، زمان بريدن آن است كه در اين منطقه معمولا پاييز و يا زمستان است. از اين رو در نماي اصلي بنا و اتاق هاي پذيرايي به كار مي رود.

سنگ:

از مصالح نوع سنگي مثل سنگ و خشت و سفال نيز در كنار ساختمان هاي تماما چوبي استفاده شده است. در روستاي آهندان در نزديكي لاهيجان كه در دامنه كوه قرار گرفته ، از سنگ وگل در كرسي چيني كمك گرفته شده است.

عناصر اصلی ساختمان و سازماندهی پلان

از نظر طراحی اقلیم معتدل و مرطوب ، پیش‌بینی سه نوع فضای مختلف برای واحدهای مسکونی این منطقه ضروری است: فضای داخلی، فضای آزاد یا حیاط و فضای نیمه‌محصور کنترل شده یا ایوان. در صورتی‌که سرمایش ساختمان به‌وسیله سیستم‌های مکانیکی انجام شود، پلان ساختمان باید فشرده و متراکم باشد. اما در صورتی‌که برای سرمایش ساختمان در حد ممکن، ایجاد کوران در فضاهای داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد، باید پلان آن باز و گسترده، فضاهای داخلی آن یکپارچه و مرتبط با یکدیگر و پنجره‌های آن بزرگ و قابل باز شدن باشد. کارآمد‌ترین طرحی که در مورد ترکیب استفاده از جریان هوا در ایجاد کوران در فضاهای داخلی و محافظت این فضاها در برابر بادهای توام با باران وجود دارد، سرسرای بادگیر است. سرسرای بادگیر، راهروی میانی سرپوشیده‌ای به‌عرض حدود ۲ تا ۳ متر است که در سرتاسر پلان امتداد دارد. چنین معبری می‌تواند حتی در مواقعی‌که سرعت باد کم است، یا در مواقع وزش بادهای توام با باران، جریان هوای نسبتاً مناسبی را در طول مسیر خود ایجاد نماید. چنین سرسرایی می‌تواند به‌شبکه‌های بازشویی مجهز شود که در صورت بسته شدن، مانع از نفوذ باران به‌محیط داخلی شده اما امکان جريان يافتن هوا در این محیط را فراهم سازند.

ویلای ساحلی یا جنگی ؟

طراحی ویلا در شمال به دو دسته کلی تقسیم میشود : ویلا های ساحلی ویلا های جنگلی.

که هر یک مزیت منحصر به فرد خود را دارد.. یکی از فرق های اساسی بین ویلا های ساحلی و ویلا های جنگی دید آن ها است. و هیچ یک برتری نسبت به یک دیگر ندارند و این قضیه امری سلیقه ای است. با این وجود یکی دیگر از فرق های مهم این دو شرایط دمایی و رطوبتی است. که با وجود فاصله هر چند کم اما جای گیری یکی در مجاورت دریا باعث بالا رفتن رطوبت و یا جای گیری یکی از آن ها در مجاورت جنگل کاهش دما و رطوبت ملاحظه میگردد.

پروژه های طراحی ویلا آژند

ایمیل

info@ajandstudio.ir

شماره تماس:

 موبایل :  09371848290

موبایل :   09125086039

 تلفن:    26619325-021

آدرس

خیابان شریعتی،بالاتر از پل صدر،خیابان میرزاپور،پلاک 10،واحد 301

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

_

    ایمیل

    info@ajandstudio.ir

    شماره تماس:

     موبایل :  09371848290

    موبایل :   09125086039

     تلفن:    26619325-021

    آدرس

    خیابان شریعتی،بالاتر از پل صدر،خیابان میرزاپور،پلاک 10،واحد 301

    پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    _